David Arnold
Født: 27.02.1962 Luton, England
Biografi
David Arnold startet karrieren som filmkomponist i 1993 med filmen Young Americans og fikk allerede året etter sjansen på en storfilm, Stargate.
I 1997 laget David Arnold hyllestalbumet Shaken And Stirred: The David Arnold James Bond Project. Der tolket Arnold elleve klassiske Bond-melodier med gjesteartister, deriblant David McAlmont, Aimee Mann, Pulp, Chrissie Hynde, Martin Fry, Iggy Pop og Propellerheads. Noen bedre søknad til Bond-produsentene om sjansen til å få lage ny Bond-musikk kunne vel Arnold neppe ha laget.
I forkant av Tomorrow Never Dies i 1998 ble det da også klart at Arnold skulle lage soundtracket. Tittelmelodien forsøkte han seg også på sammen med John Barrys faste tekstforfatter, Don Black. Sangen ble fremført av K. D. Lang, men havnet som sluttmelodi med tittelen Surrender, da produsentene valgte Sheryl Crows tittelmelodi fremfor Arnolds. Man kan dog høre elementer fra Surrenderr flere steder i soundtracket. Dette soundtracket er utgitt i to CD-utgaver. Først den ordinære utgaven med Sheryl Crow- og K. D. Lang- sangene pluss Mobys versjon av The James Bond Theme. Deretter som Composer’s Cut – The Definitive Edition med hele scoret på i alt 19 melodier.
I 1999 fikk David Arnold på ny oppdraget å lage filmmusikk til den nye Bond-filmen, The World Is Not Enough. Her fikk han også for første og foreløpig eneste gang lage det som skulle bli den endelige tittelmelodien (og nok en gang med Don Black som tekstforfatter). Gruppen Garbage fikk fremføre sangen. Ikke siden Licence To Kill (1989) har Bond-filmene hatt en tittelmelodi i en slik ”klassisk stil”. Teamet Arnold og Black laget også sluttmelodien Only Myself To Blame fremført av Scott Walker.
I 2002 skred David Arnold til verket for tredje gang i James Bond-sammenheng. I likhet med debuten hans, valgte Eon Productions denne gang å hyre inn en ekstern artist til å skrive og fremføre tittelmelodien til Die Another Day. Valget falt på Madonna, som også hadde en liten birolle i filmen, og selve sangen er blant mange James Bond-fans regnet som den dårligste gjennom tidene. Sangen er skrevet av Madonna og hennes produsent, Mirwais Ahmadazir. Den har etter manges oppfatning null Bond-atmosfære og mangler i på sett og vis en ordentlig, minneverdig melodi. The James Bond Theme fikk en ny remiks i filmen og på soundtrackalbumet, hvor Paul Oakenfold lagde sin egen vri på det berømte temaet.
David Arnold ble også engasjert for å skrive filmmusikken til Casino Royale (2006). Tittelmelodien fikk Chris Cornell ansvaret for, men Arnold bidro på låtskriving og produksjon.
Quantum of Solace-soundtracket ble David Arnolds femte Bond-oppdrag på rad.
JB
|