Nyheter 007shop.no Filmer Video Bøker Musikk Serier Spill jamesbond.no
Sist oppdatert:
25.08.19 kl. 09:04

NYHETSBREV
JB-TV
KOMMENTAR
Verdens beste Bond-film

Alle har vi vr favoritt skuespiller i rollen som agent 007 og vr egen favorittfilm. Min er Timothy Dalton og hans debutfilm, The Living Daylights.
ANNONSER
STTTESPILLERE
Anmeldelse: The Man from U.N.C.L.E.

60-tallet blir som flunkende nytt i den nye filmversjonen av den klassiske TV-serien The Man from U.N.C.L.E.. Vr anmelder er svrt begeistret og gir terningkast fem. Foto & design: Warner. Illustrasjonsdesign: Per Mork.


Der Bond gr for mrkt og dystert, gr The Man from U.N.C.L.E. for lekent, lett og freidig. Men utklasser regissr Guy Ritchie Bond-serien med sin nyeste spionfilm?

Guy Ritchie er et navn du kan regne med nr det gjelder lage kvalitetsfilm. Ritchiehar gjort seg bemerket flere ganger tidligere. Hans britiske gangster-filmer

Armie Hammer (som Illya Kuryakin) og Henry Cavill (som Napoleon Solo) i The Man from U.N.C.L.E.. Foto: Warner.
har allerede blitt kultklassikere. Med sine to Sherlock Holmes-filmer beveget han seg p mange mter over til en strre liga av regissrer. Han har manglet en blockbuster i Hollywood, og det er der The Man from U.N.C.L.E. kommer inn.

Enten man lager en nyinnspilling eller baserer seg p en TV-serie slik som her, er kjennskap og kunnskap om opphavet viktig for gjenskape noe av magien. For regissr Guy Richie er selve stemningen i den originale TV-serien noe han har bemerket seg. Ritchie sa fr lanseringen av filmen at nettopp stemingen i serien inspirerte ham til arbeide med materialet. Og hans arbeid er i s mte fullkomment for oss som husker serien, som n har endt opp som en glimrende film.

For: fra start til slutt og alt i mellom, er The Man from U.N.C.L.E. en leken, lett, freidig en fantastisk vellaget film som fortjener all re.

ret er 1963. Vi befinner oss midt i den kalde krigens hete. Den ultra-elegante CIA-superagenten Napoleon Solo (Henry Cavill) har som oppdrag lokalisere en kvinne ved navn Gaby (Alicia Vikander) som et ledd i unng atomkrig. Han m f henne ut av st-Berlin. Hakk i hl finner vi KGB-agent Ilya Kuryakin (Armie Hammer), som har ftt det samme oppdraget og til og med vil ta livet av Solo om ndvendig. De to agentene ender raskt i klinsj med hverandre. Det hele blir ikke bedre nr CIA og KGB bestemmer seg for samarbeide, noe

Henry Cavill (som Napoleon Solo) i The Man from U.N.C.L.E.. Foto: Warner.
som tvinger Kuryakin og Solo til bli partnere.

Jeg er stor fan av den populre TV-serien fra 60-tallet. Nettopp det faktum at de to karakterene starter som to bitre rivaler var noe av det jeg var mest spent p hvordan Ritchie ville hndtere. Regissren innfrir noe s til de grader med hndteringen av de to massive egoene.

Oppskriften til Ritchies hndtering inneholder store porsjoner humor, eleganse og ikke minst en blanding av misunnelse og gjensidig respekt for at forholdet mellom Solo ogKuryakinaldri blir forslitt eller masete. Den kvikke og freidige dialogen mellom de to alfahannene er selve grunnlaget som regisssr Ritchie konstruerer dette sofistikerte og elegante universet ut i fra. Bde da duoen krangler om kvinnemoter, og da Solo er tilskuer til at Kuryakin sliter med komme bort fra noen skurker mens han spiser maten til en stakkars bryggesjauer. Dette er blant yeblikkene som bygger historien og forholdet mellom de to. I tillegg klarer Ritchie mesterstykket med putte inn elementer fra TV-serien mellom alt dette.

La oss ikke glemme resten av skuespillerstaben. Selv om Gaby (Alicia Vikander) er en relativt todimensjonal karakter, og til tider mangler ekte personlighet, holder hun seg godt opp mot de to machomennene. Hun er et friskt pust i denne mandige verdenen, og en slags mellommann mellom de to agentene. Jeg klarer uansett ikke sl fra meg tanken om Domino Derval (Claudine Auger) i Bond-filmen Thunderball (1965).De to har mye til felles.

Elisabeth Debicki innehar rollen som Victoria, hovedskurken i filmen. Selv om karakteren Victoria er en sterk del av historien, fant jeg henne litt i overkant og ikke s troverdig. De fleste av de andre skuespillerne glir lett inn i historien, men ikke Debicki.

Og nr vi frst snakker om skuespillere: jeg undrer meg over hvorfor Ritchie ikke fikk med den originale Napoleon Solo, spilt av Robert Vaughn i TV-serien, og likeledes den originale Kuryakin, spilt av David McCallum, i noen mindre roller. Det hadde vrt gy!

Uansett s strler denne filmen av dyktige skuespillere. Ett av hydepunktene, etter min mening, er torturscenen med Uncle Rudi spilt av tyske Sylvester Groth. Denne scenen er s grotesk, skremmende og ubehagelig at den lett plasserer seg over torturscenen i Casino Royale (2006).Samtidig kan jeg ikke la vre tenke Tarantino nr jeg bevitner grusomheten i denne scenen. Ikke fordi skuespiller Sylvester Groth spilte Goebbels i Inglourious Basterds, men som flge av hvordan scenen fremstr. Da ogs med tanke p musikken, som er en viktig del av denne scenen.

Musikk er og blir en viktig og sentral del av enhver film, og Guy Ritchie har flittig benyttet musikk p en meget god mte i sine tidligere filmer. The Man from U.N.C.L.E. er intet unntak, men overgr etter min mening hans bruk av musikk i tidligere filmer. Hvert eneste element av filmmusikken komponert av Daniel Pemberton kompletterer hver enkelt scene p en mte som aldri gjr filmen kjedelig eller trist. Musikken fremstr i en herlig miks av new age, jazz, rock og klassisk italiensk. Bare det benytte Ennio Morricone da vre helter ankommer Roma, er en genistrek i seg selv. Komponist Pemberton er ogs tro mot spion-sjangeren i sitt valg av instrumenter. Gitar og trommer er en like stor ndvendighet for en spion-film p 60-tallet, som spionen i seg selv. Og dette utnytter komponisten til det fulle, uten at det hverken blir pariodisk eller overfladisk. Musikken blander seg inn i filmens historiefortelling og blir en like nyttig del av filmens dramaturgi som skuespillerne i seg selv. Alt dette kan vre mye fordye, men tro meg: du vil legge merke til musikken og antageligvis f lyst til kjpe deg filmmusikken. De forskjellige stilartene og sjangere med musikk gjr hver del av denne filmen unik og srdeles minneverdig.

Det andre geniale med filmen er at Guy Ritchie plasserer historien p 60-tallet. Dette gir han strre spillerom til skape sitt eget univers uten mtte forholde seg til konkurranse med Bond, Hunt eller Bourne. Og nr det er sagt vil nok de fleste legge merke til et sentralt element som i en viss grad mangler: den klassiske sex-scenen. Det antydes og indikeres sex, men det vises ikke. Dette har Ritchie elegant gtt bort fra, og det fremstr som overhodet ingen mangel ved filmen. Men selv om The Man from U.N.C.L.E. mangler sex, blir det feil og se p den som en familiefilm, selv om den nok passer bedre til det enn Daniel Craigs James Bond.

Og nr vi snakker om James Bond er referansene mange. Karakteren Count Lippi (Gabriel Farnese), er en klar referanse til Count Lippe (Guy Doleman) i Thunderball. Hotellrommene til Kuryakin og Solo med nummer 707 og 807 er neppe valgt av en tilfeldighet. En biljakt inn i et trangt smug i starten av filmen har en klar referanse til bde GoldenEye (1995) og The Living Daylights (1987). Nr vi i starten av filmen fr ye p Napoleon Solo kan vi skimte 00 p et bilskilt i samme scene. Og da trengs det lite fantasi for se for seg Henry Cavill som arvtageren etter Daniel Craig. En Aston Martin er ogs finne blant de mange lekre bilene, riktignok en DB6, men enn s lenge et klassisk bilmerke som forbindes med James Bond.

Og i all den sofistikerte elegansen, finnes selvsagt ogs en rekke tekniske finurligheter. Fans av serien med et skjerpet blikk vil blant annet gjenkjenne det elektronisk hjelpemiddelet som Solo bruker fra nettopp TV-serien. Dette ble utlnt til produksjonen, og for oss U.N.C.L.E.-fans er det bare si E.U.R.E.K.A.!

Men midt i alle denne ros, m det da vre noe galt med The Man from U.N.C.L.E.? Det er noe som gjr at den ikke nr helt til topps for meg, og det er historien. OK; det er den klassiske historien om skurken med atomvpenet og agenten som skal finne det. Tro mot sjangeren, og tro mot TV-serien. Da vi halvveis inn i historien blir kjent med den torturerende nazisten Uncle Rudi, endres plottet og frer vre to agenter fra hverandre. Noe av kjemien, energien og sjarmen mellom de gr tapt her. Men det er s lite s lite, og pvirker totalinntrykket mindre.

Jeg kunne sikkert kritisert at det ikke blir nevnt hva U.N.C.L.E. str for, men p den annen side blir akronymet introdusert rett fr rulleteksten, s det er mulig de vil spare det til neste film. For at det blir en film til, det hper jeg virkelig. Og ikke for snakke om en ny TV-serie. I mellomtiden kan du jo skaffe deg den glimrende originale TV-serien og ta et dypdykk inn i en agentverden selveste Ian Fleming var innvolvert i skapelsen av.

The Man from U.N.C.L.E. er den mest forfriskende spion-filmen p mange r, og kanskje den beste siden Casino Royale i 2006. Og det sier jeg kun f uker etter at jeg s Mission Impossible: Rouge Nation.

U.N.C.L.E. har ikke like mye eksplosiver og adrenalinpumpende stunts som sine motparter, men om det er det du venter f ut av denne har du gtt glipp av poenget. Men ikke misforst meg, U.N.C.L.E. har absolutt sin porsjon av action og det hele er gjort p en srdeles sofistikert mte. Men action er ikke filmens fokus, da dette er en karakterdrevet spion-film og filmens hydepunkter skaper Guy Ritchie gjennom det skrevne manus, sin regi og den glimrende kjemien mellom de to hovedkarakterene.

Jeg personlig er en stor fan av spion-filmer, og det skal mye til for imponere meg. Men U.N.C.L.E. er et nr perfekt mesterverk av en film som jeg antageligvis vil returnere til igjen og igjen. Selvsagt er den litt pinlig og klissete, men den omfavner det hele p en mte som skaper en vidunderlig filmopplevelse som neppe vil bli kopiert fr vi fr en oppflger. Den originale TV-serien fikk en oppflger med TV-filmen The Return of the Man from U.N.C.L.E.: The Fifteen Years Later Affair i 1983 med selveste George Lazenby i en liten rolle som JB. Vi fr leve i hpet om bde oppflger til Guy Ritchie sin film, og en gjesteopptreden av andre hemmelige agenter.

Og U.N.C.L.E. betyr; The United Network Command for Law and Enforcement.

Ta deg en kinotur og f med deg en srdeles severdig spionfilm, full av munterhet, humor, stil, eleganse og sofistikert agentarbeid, innpakket i en musikalsk forestilling akkompagnert av vakre innspillingsteder, tidsriktige moter og raske biler.

Takk til SF Kino i Ski for presseadgang.

Norgespremiere: 04.09.2015
Originaltittel: The Man From U.N.C.L.E.
Sjanger: Action / Komedie
Skuespillere: Henry Cavill, Armie Hammer, Hugh Grant, Jared Harris, Alicia Vikander, Elizabeth Debickiog David Beckham
Regi: Guy Ritchie
Manus: Guy Ritchie, Lionel Wigram, Max Borenstein, Scott Z. Burns
Nasjonalitet: USA / Storbritannia
Sprk: Engelsk
Musikk: Daniel Pemberton
Produksjonsselskap: Warner Bros
Distribusjon: SF Norge
Produksjonsr: 2015
Lengde: 1 t og 56 min
Aldersgrense: 12 r
Egnethet: Ungdom / Voksen
Begrunnelse: Filmen inneholder flere voldsskildringer. Da disse ikke er nrgende skildret fr filmen 12-rs grense



Relaterte saker
Tilbake til agentenes gullalder (23.08.2015)
Hvor stor blir Mission: Impossible? (31.07.2015)
Spionmoro: Spy Another Day (30.06.2015)
Kingsman og James Bond-sammenligninger (31.01.2015)
Slik blir spionfilmret 2015 (14.01.2015)


Lars Johnsrud / 06.09.2015


Del p Facebook:


  Kommentar   Tips en venn   Kontakt oss
     
Nick:
Passord:
Husk meg:   
Glemt passord eller nick?
Ny bruker? Registrer deg her.
Ingen kommentarer!

Søk JAMESBOND.no

  
DAGENS SITAT
"Largo: Are you a man who enjoys games? James Bond: Depends with whom I'm playing. "
Never Say Never Again (1983)
007 RASKE
Navn: Per Haddal Fdt: 9.1.1952 Stilling: Filmkritiker i Aftenposten (men pensjonert i 2009)
JB Forlag 1999-2019. Gjengivelse av redaksjonelt innhold p nettstedet er ikke tillatt uten forlagets tillatelse. www.jamesbond.no er en frittstende nettside, uten bindinger til rettighetshaverne av filmene eller andre James Bond-produkter. James Bond, Gun Logo & Gun Barrel 1962-2019 Danjaq, LLC og United Artists. Ansvarlig redaktr: John Berge. Journalister: Joakim Rekaa, Lars Johnsrud og Alexander Hagen. Nettansvarlig: Per Mork. Kontakt oss. Om JAMESBOND.no
jamesbond.no lives forever