Fredag 29. mars 2024 kl. 15.35

Hvor stor blir Mission: Impossible?
Svenske Rebecca Louisa Ferguson Sundström i rollen som Ilsa Faust og Tom Cruise som agent Ethan Hunt fra Impossible Missions Force i en scene fra Mission: Impossible – Rogue Nation. Foto: Paramount Pictures


19 år etter den første filmen i serien, er Mission: Impossible et sterkere varmemerke enn noen gang tidligere. Hvorfor er det slik?

Mission: Impossible er filmserien som ikke mister «piffen» og som doseres i en ikke altfor stor mengde av gangen.

Premiereklare Mission: Impossible – Rogue Nation er bare den femte filmen på 19 år.

Noen av nøkkelen til den fortsatte suksessen er nettopp dette: I stedet for å «melke» serien med en ny film annethvert år, går det fire til seks år mellom hver film i serien. 

Det har vært lengre pauser også i Bond-serien, men dette har vært unntak, fremfor regelen.

Man hyrer også en ny regissør for hver film, for å få en helt frisk og klar profil på hvert enkelt prosjekt. Denne gangen er det Christopher McQuarrie som følger i fotsporene til forgjengerne Brad Bird, JJ Abrams, John Woo og Brian De Palma.

Det var selvsagt Bond-serien, med Dr. No (1962), som startet «spionfilmbølgen». Og nærmere 55 år etterpå er dette fortsatt en meget populær sjanger. I 2015 er det en «flom» av slike filmer, som JAMESBOND.no tidligere har skrevet om: Kingsman: The Secret Service, Spy, The Man from U.N.C.L.E – for å nevne noen av de andre.

NØKKELTALL

I anledning premieren 31.07.2015 har vi forespurt distributøren om besøket på de fire foregående i Norge.

De to første filmene ble kinolansert før billettsalget ble registret i rapportserveren til Filmweb. Men hvis man tar antall solgte billetter og deler det på billettsnittprisen i de respektive årene, så ser tallene slik ut:

Mission: Impossible (1996): ca. 300.000 besøk

Mission: Impossible II (2000): ca. 450.000 besøk

Deretter finnes det faktiske tall for de to neste:

Mission: Impossible III (2006): 157.811 besøk

Mission: Impossible – Ghost Protocol (2011) 206.140 besøk

Mens man i Norge helst bare oppgir besøkstall, er amerikanerne som kjent mer opptatt av tall. Og tallmessig (ikke justert for inflasjon), var film nr. fire den mest inntektsbringende på kino med nesten 700 millioner dollar på verdensbasis, etterfulgt av nr. to med 546 mill. dollar, nr. en med 457 mill. dollar og nr. tre med nærmere 400 mill. dollar. 

«FULLT TRØKK»

PR-sjef Bård Eion Flaen hos UIP Norway sier til KINOMAGASINET at de forventer at besøket vil stige enda mer fra forrige film. 

– Den nye Mission: Impossible-filmen holder så høy kvalitet både med tanke på historie og action at den vil bli en «snakkis» blant publikum, mener Flaen.

Han forteller at filmen lanseres med fullt trykk over hele landet og med en bred markedskampanje.

FORVENTNINGER

Både hos kinobransje og publikum er forventningene store. Også i KINOMAGASINETs redaksjon! Her har flere av redaksjonsmedlemmene «ladet opp» med å se nettopp de fire første i serien på Blu-ray Disc i dagen i forveien.

En av landets mest profilerte kinosjefer, Jørgen Søderberg Jansen ved Fredrikstad Kino, er veldig begeistret for Mission: Impossible – Rogue Nation.

– Den er kanskje den beste i serien, så det hadde vært artig om den nærmet seg besøket til film nummer to. Jeg mener å huske at det var den vi hadde høyest besøk på. Det fortjener den!

Søderberg Jansen husker rett. (Se tallene overfor). Det var faktisk den John Woo-regisserte toeren som er mest sett av alle filmene i serien, så langt.

GOD KRITIKK

Ratingnettsiden Rotten Tomatoes har gitt Mission: Impossible – Rogue Nation en «frisk» sertifisering – med 93 % postive anmeldelser så langt.

«Filmen beviser at Tom Cruise er en actionstjerne uten sidestykke», skriver den anerkjente nettsiden.

I videre beskrivelser heter det at «suksessoppskriften er den samme: ta en gjeng med interessante skuespillere, legg til det siste innen futuristisk teknologo, hiv inn et stunt med Tom Cruise i full dødsforakt, og voila!». Filmen er «fabelaktig popcorn-underholdning» og innsatsen til Cruise og nykommeren Rebecca Ferguson beskrives som energetisk. Historien er den samme som vanlig: IMF-gjengen er på rømmen fra regjeringen og noen andre skumle skurker. 

MISSION: IMPOSSIBLE – ROGUE NATION

Regi: Christopher McQuarrie

Lengde: 2 t 11 min

Premiere: 31. juli

Finnes med Dolby Atmos-lyd

Publisert i samarbeid med KINOMAGASINET.no.

JB / 31.07.2015 Sist oppdatert: 03.08.15 kl. 09:45