Fredag 29. mars 2024 kl. 1.8

SPECTRE-manuset er ute
Sony er hardt rammet av hackerskandalen. Nå er også SPECTRE-manuset avslørt og hva studiosjefene mener om det.


Så har det som verst tenkelig kan skje en filmproduksjon, skjedd. Ikke bare deler av, men hele manuset til den 24. filmen i rekken av Bond-filmer, er nå i omløp på internett.

Tidligere denne uken kunne flere nettsteder melde om et hackerangrep mot Sony Pictures, som skal ha funnet sted 24. november 2014.

Det er en myriade av saker som er i «omløp» i den forbindelse. Av spesiell interesse for Bond-fans er detaljer fra flere e-poster mellom MGM og EON Productions i London.

Katten er dermed ute av sekken, og hele manuset til SPECTRE er i omløp.

Konfidensiell e-post korrespondanse viser også at det har vært store uenigheter mellom sentrale beslutningstagere i produksjonen.

Lekkasjen tar utgangspunkt i en korrespondanse via e-post mellom MGM-president Jonathan Glickman, Columbia Pictures-visepresident Hannah Minghella og Sony-produsent Elizabeth Cantillon.

E-postene som har lekket ut kan bl.a. avsløre sterk uenighet rundt filmens budsjett, skuespillernes honorar, mangler i manuset med å knytte historien til de tre foregående filmene og en generell uenighet rundt deler av manusets innhold.

I tidligere korrespondanse ble det kjent at MGMs Jonathan Glickman ytret at filmens budsjett bør ligge på 300 millioner dollar, noe som vil gjøre den til tidenes dyreste Bond-film. Dette har derimot blitt avvist slik det ser ut nå.

JAMESBOND.NO ønsker å bringe Bond-fansen de siste nyhetene, men ikke ødelegge gleden og forventningene rundt en ny film. Derfor bør du ikke lese videre om du ikke ønsker å vite viktige detaljer rundt innholdet i filmens manus.

NB: IKKE LES VIDERE OM DU IKKE VIL VITE NOE DETALJER OM «SPECTRE»-HANDLINGEN!

Det fremkommer av disse e-postene en bred enighet mellom studiosjefene om at filmen er generelt god inntil introduksjonen av karakteren Heinrich Stockmann. Han beskrives i korrespondansen som «en ikke spesielt fengslende skurk». Hvem denne karakteren skal spilles av fremgår ikke av e-postene.

Av korrespondansen fremkommer det også det som for oss ser ut som desperate forsøk på å forbedre manuset, og da rundt siste del. Dette har forsinket produksjonen, som allerede var utsatt på grunn av vanskeligheter for Sam Mendes med å sjonglere den tettpakkede tidsplanen.

Første utkastet til John Logan ble omskrevet av Bond-veteranene Neal Purvis og Robert Wade. I tillegg ble allerede i oktober Jez Butterworth hentet inn for ytterligere omskrivninger.

Det siste nå er at filmens manus igjen har blitt omskrevet så sent som i november, tett opp mot produksjonsstart som skjedde 8. desember 2014.

Ut fra lekkasjen avsløres det at studiosjefene virker for det meste fornøyde med manusets innledning og hoveddel.

SPOILER: Etter at Bond har ødelagt deler av Mexico City i en uoffisiell operasjon, og står foran en påtvunget pensjonisttilværelse samtidig som MI6 skal fusjonere med sitt søsterbyrå MI5, flykter han gjennom Europa på et oppdrag gitt av hans tidligere sjef, M (Judi Dench). Han forfører kona (Monica Bellucci) til en mann han har henrettet, og benytter informasjonen fra henne med å få til et møte med en gruppe terrorister ledet av en mann som kjenner Bond fra hans tidligere tid.

I mellomtiden kjemper Bonds nåværende sjef, M (Ralph Finnes), mot sin antagelige arvtager og overhode i MI5, C (Andrew Scott) over fremtiden til et delingsprogram for etteretningsinformasjon kalt Nine Eyes.

Bond er vitne til Mr. White sin død, og finner hans datter Madeiline Swann (Lea Seydoux) i Østerrike. De to reiser til Marokko, drikker seg fulle, har sex og tar et tog til ørkenen og dreper Mr. Hinx (Dave Bautista).

I flere e-poster er flere av studiosjefene enige om at filmen er god opp til dette punktet. Jonathan Glickman skriver i en e-post 9. oktober: «For what it's worth, I think first 100 pages are fantastic». Han skriver videre i sin e-post at mange logiske bristerpunkter har blitt rettet opp, og at innholdet i manuset til dette punktet er morsomt, følsomt og at forholdet til Madeline er fabelaktig.

Glickman skriver videre, «You guys set me up for a let down on climax, so I was not surprised». Problemene starter, ifølge studiosjefen, når Bond møter den mysteriske skurken ved navn Heinrich Stockmann, som også bruker aliaset Franz Oberhauser som vi nå vet skal spilles av Christoph Waltz. Under en middag innrømmer Stockmann at han er Bonds eldre fosterbror og overhodet for terrorist organisasjonen SPECTRE. Bond blir torturert og av uklare grunner klarer han å bløffe slik at Stockmann reiser tilbake London. Der blir det klart at C har arbeidet for ham hele tiden. Med hjelp fra Q, som var i cellen ved siden av Bond hele tiden følger de Stockmann til London hvor Bond dreper han.

Slik det fremkommer av e-postene fremstår ikke Stockmann som en spesielt fengslende skurk. Hans motivasjon forblir uklar og plottet etter introduseringen av Stockmann er vanskelig å følge. Ut i fra dette kan kommunikasjonen mellom studiosjefene si noe om at siste del av manuset ikke henger sammen, blir kjedelig og lite spennende.

Et notat fra 25. august om manusets siste del sier: «ALSO, THERE NEEDS TO BE SOME KIND OF A TWIST RATHER THAN A SERIES OF WATERY CHASES WITH GUNS. THIS IS BLOFELD AFTER ALL. WHAT DOES HE HAVE UP HIS SLEEVE?»

Snodig er det at navnet «Blofeld» ikke fremkommer noe sted i manuset.

Internett har i senere tid flommet over med rykter om at den kjente Bond-skurken Ernst Stavro Blofeld skal returnere, noe som den nå kjente tittelen på filmen kan indikere. Men i manuset blir skurken kalt enten Stockmann eller Oberhauser. Navnet Blofeld finnes ikke i manuset.

Så sent som 9. oktober skriver Glickman videre angående manusets siste del:

«We've already witnessed many horrible acts of terrorism, the finale should be about the biggest one yet, that allows SPECTRE to profit the most. They should need the combined resources of all the intelligence agencies to pull it off. Surely there is something more pressing than suppressing one document.»

Hanna Minghella – visepresident hos Columbia – var enda tydeligere i sin respons tre dager senere:

«If this is the movie that resolves the last three films then the emotional significance of that idea for Bond seems only lightly served at best. He finds the Vesper tape but never watches it. He appears to fall in love again for the first time since Vesper but there's no real emotional vulnerability there - why this girl? Why now? When he leaves with her at the end of the movie and throws his gun in the river has he gone for good or is this just a well earned vacation as is so often the ending of a Bond film. Does he feel some sense of completion that he finished the last mission M/Judy left for him? It's hard to know what significance any of these final gestures carry.»

Elisabeth Cantillon hos Sony kaster seg inn i diskusjonen og kaller kulissene mot slutten av filmen for «overdrevet» og «vanlige»: «the "meanwhile" action for bond is simply fighting henchmen in many overblown and familiar sequences - helicopter, elevator shaft, netting. he's trying to save the girl but there must be a more dynamic set piece to come up with that doesn't involve myriad henchmen and irma while BLOFELD is in another location.»

Hun protesterer også på hvordan Bond dreper skurken, ved å si at det å drepe Blofeld med et skudd mot hodet, selv for Bond virker for brutalt.

21. oktober kommer et nytt utspill fra Glickman om behov for omskrivning av filmens avslutning. Han utrykker ønske om at publikum bedre skal forstå hva som står på spill før Bond forstyrrer det hele.

Et dokument fra 22. oktober med tittelen «THIRD ACT» sier at man må gå inn å se «kirurgisk» på den avsluttende delen av historien for å få plottet frem tydeligere. Og allerede så sent som 7. november skriver Glickman til Barbara Broccoli:

«Just following up - I believe you said we would get a treatment for new act three. Do you expect we will get this weekend?»

Etter dette utrykker Glickmann glede over endringene som har blitt gjort, men presser på for å få redusert kostnader ytterligere:

«Just as we are thrilled with the creative changes made in the last outline, it feels like there will be some streamlining in the new structure that should help reduce the number.»

Det lille JAMESBOND.NO har sett av manuset kan tyde på at det ønskes å bringe mer humor inn i den nye filmen, slik det fremgår fra et utsnitt av manuset under.

Hva vi endelig får servert på det store lerret i oktober 2015 vil tiden vise, men mye tyder på at produksjonen kan lide under kreative forskjeller og kutt i kostnader. Uansett så går vi en spennende tid i møte. Det må være en enorm skuffelse for EON Productions, filmskapere og skuespillere å vite at hele manuset er «lekket» på denne måten. Det er trolig bare et spørsmål om tid før manuset sirkulerer i stort omfang.

EON har sendt ut en offisiell pressemelding hvor de advarer mot spredning av manuset:

«EON PRODUCTIONS, the producers of the James Bond films, learned this morning that an early version of the screenplay for the new Bond film SPECTRE is amongst the material stolen and illegally made public by hackers who infiltrated the Sony Pictures Entertainment computer system.

Eon Productions is concerned that third parties who have received the stolen screenplay may seek to publish it or its contents.

The screenplay for SPECTRE is the confidential information of Metro-Goldwyn-Mayer Studios and Danjaq, LLC, and is protected by the laws of copyright in the United Kingdom and around the world. It may not (in whole or in part) be published, reproduced, disseminated or otherwise utilised by anyone who obtains a copy of it. Metro-Goldwyn Mayer Studios and Danjaq LLC will take all necessary steps to protect their rights against the persons who stole the screenplay, and against anyone who makes infringing uses of it or attempts to take commercial advantage of confidential property it knows to be stolen.»

Kilder:

Gawker.com

hmssweblog

www.filmindustrynetwork.biz

Cinemablend.com

Lars Johnsrud / 14.12.2014 Sist oppdatert: 15.12.14 kl. 16:15